Foto:© Nina Ossavy

Dette er et rørende dokumentarteater om forholdet mellom mor og datter når demens rammer.  Etter å ha jobbet i mange år med øko-politiske spørsmål i scenekunsten vender Nina Ossavy blikket mot nær historie og undersøker betydningen av minner, identitet og kjærlighet. I «Sangen blir borte» er utgangspunktet morens tiltagende demens, minner, barndom og det å miste. Alle har vi noen å miste. Ved demens mister man den man elsker flere ganger, i ulike nivåer og etapper.

Visningen  i «Høst SAFT» er en versjon av forestillingen som skal ha urpremiere under Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival 2021.

DATO OG TID:
13. nov. 2020, kl. 18.00
SPILLESTED:
St. Croix-huset, Fredrikstad
BILLETTER:
75,-.

Et samarbeid mellom Studium Actoris, St. Croix-huset og Litteraturhuset i Fredrikstad.

Sangen blir borte

Nina Ossavy & Co (NO)

Regissør: Geddy Aniksdal / På scenen:  Nina Ossavy og Henning Farner. Dramaturg, lyd og  videoredgering: Marius Kolbenstvedt. Filmfoto: Magnus Dorati.
En co-produksjon mellom Nina Ossavy og Grenland Friteater 

NINA OSSAVY

er regissør, skuespiller og dramatiker. Tidligere drevet de frie gruppene  Ossavy&Kolbenstvedt og Fabula Rasa med Marius Kolbenstvedt. Initierte CAN (Concerned Artists Norway) i 2013. Hun har mottatt en rekke stipender og innehar Statens Stipend for etablerte kunstnere i 10 år fra 2016. Hun har en MA in Theatre Practices fra Rose Bruford College/Manchester University Branch 2001.  Ossavy skriver også om kunst og økologi i Ny Tid. Medlem av Norske Dramatikeres Forbund og Norsk Skuespillerforbund.

 

Ossavy jobber med dokumentarisk inngang til scenekunst. Med Ossavy&Kolbenstvedt har hun blant annet laget Krisetrilogien hvor utgangspunktet var biedøden, med forestillingene Bios, Still in Silence og Dark Mountain. 


Hun har tidligere jobbet med Fabula Rasa som laget forestillinger spesielt for et ungt publikum med verk som En hemmelig Hage, Veras Vinduer, Kameratklubben og Istialia.

 

Nina Ossavy har bakgrunn fra Grenland Friteater hvor hun hobbet fra 1993-1998, hvor det første året var som elev og resten som fast ansatt skuespiller.

 

HENNING FARNER

(f.1957) er frilans skuespiller  og musiker og står bak egne prosjekter under logoen Månefjes. Siden 1985 har Farner hatt kontinuitet og sammenheng i arbeidet med visuelle og fysiske teaterformer. Ved siden av å sette opp egne produksjoner siden 91 (bl.a. “Månefjes”, “Krigen i Syldavia”) og turnere med dem i inn- og utland (Frankrike, Island, Tyskland m.m.) har han arbeidet mye med andre norske og utenlandske grupper og kunstnere (bl.a. Cirka Teater, Lars Øyno, Min Tanaka) i og utenfor Norge (Lisboa Expo 98, Stockholm, Tokyo).Han har i de senere år turnert mye i Norge med den Kulturelle Skolesekken. Han er tildelt 1-årig arbeidsstipender fra Statens Kunstnerstipender 1999 og 2003.

GEDDY ANIKSDAL og GRENLAND FRITEATER

Geddy Aniksdal, fødd 1955 er skuespelar, regissør og pedagog. Ho kom til Grenland Friteater  våren 1981 og er ein av fem eigarar av teateret. Ho har vore med i alle hovedproduksjonane sidan starten, og har sitt dagleg virke på Friteateret.

Sidan 1986  har ho skapt soloforestillingar som turnerar internasjonalt  og spelast på både engelsk og spansk: The stars are no Nearer basert på Sylvia Plath`s poesi, Blue is The Smoke of War og No Doctor for the Dead, basert på Georg Johannesen`s poesi og prosa, Mitt Liv som Mann, sjølvbiografisk vandring i arbeidarklassebakgrunn og langt virke i Friteatret, basert på eigne tekstar samt tekstar av Kjartan Fløgstad og Georg Johannesen med fleire.

Geddy Aniksdal har og regissert mange forestillingar, både her heima og i utlandet. Nemnast kan Mine Barnslige Venner av Lars Vik, Ars Moriendi av Georg Johannesen, Krapps Siste Spole av Samuel Beckett.

Dei siste ti åri har Geddy Aniksdal vore kunstnerisk leiar for Stedsans prosjektet , eit tverrkunstnerisk byutviklingsprosjekt som foreløpig har hatt nedslag i Porsgrunn, Ålesund, Drammen og Sarpsborg, samt to ganger i Santa Clara på Cuba.

Geddy Aniksdal er svært oppteken av språk, og spelar helst på dialekt.

Ho har skreve Omvegen Heim, eit essay om språk, teater og klasse. Ho har publisert ei rekke artiklar i The Open Page, eit teatertidskrift som det internasjonale teaternettverket The Magdalena Project har gjeve ut. Ho har vore med i dette prosjektet sidan starten i 1986. Geddy Aniksdal har spela forestillingar og gjeve kurs og helde foredrag  i meir enn  25 land.

 

Grenland Friteater ble startet av bl.a Trond Hannemyr, Tor Arne Ursin og Lars Vik i 1976 og er en av Norges eldste frie teatergrupper. Vi har hele tida holdt til i Porsgrunn, men reist og vist teater jorda rundt.

 

Grenland Friteater er arbeidssted for en gruppe kunstnere og teaterfolk som liker å utfordre seg selv og hverandre. I dag arbeider det 12 personer fast i gruppen, men en lang rekke frilansere er knyttet til gruppen på ulike vis, tilsammen ca 25 årsverk. Noen har vært med helt siden starten, noen har vært med lenge, og stadig flere kommer til. Grenland Friteater har hatt fast tilhold på Friteatret i Porsgrunn sentrum siden 1987.Teatrets målsetning er ikke kun å lage nyskapende, underholdende, tankevekkende og gripende, – kort sagt – gode forestillinger. Det er også å bidra til å utvikle en ny teaterkultur i distrikts-Norge; en som føles relevant, kommunikativ, sanselig, direkte og utfordrende – og ikke bare en blek skygge av hovedstadens teaterdebatt og konvensjoner.

 

Målet er et teater som er levende og som kommuniserer på tvers av språklige og kulturelle skiller, og sterkt nok til ikke å la seg knekke av tilfeldige motesvingninger.

 

Grenland Friteater står i en tradisjon av europeiske teaterkunstnere og ensembler som i mer enn hundre år har forsket i teatrets uttrykksmidler og utvidet grensene for teater til nye steder og situasjoner.

Grenland Friteater er støttet av Kulturdepartementet, Porsgrunn kommune og Telemark Fylkeskommune.Grenland Friteater er tilsluttet Danse- og Teatersentrum, Assitej Norge og The Magdalena Project. PIT er tilsluttet Norske Festivaler.

2020© Studium Actoris.  

All rights reserved.