Då Georg Johannesen ga ut si attdikting av Tu Fu sine 1200 år gamle tekstar i 1968 – so å seie i media- skuggen av Vietnam-krigen, kjendes dei merkeleg aktuelle. I åra som har gått, er tekstane ikkje vorte mindre
aktuelle. Dei gjer stadig eit djupt inntrykk på lesarar og tilhøyrarar.
Tu Fu reknast av mange for den største kinesiske diktaren gjennom tidene. Han opplevde Tang-dynastiet sin bråe undergang. Han var esla til eit av dei høgste embeta i riket, men sank ned på tiggarstadiet – dreven frå provins til provins av krig og hungersnaud. Tu Fu var “ikkje ulik andre menneske unnteke i omfanget av hans kjenslevarheit.” Hans “eg” er alltid eit “me”.

Foto:© Dag Jenssen
DATO OG TID:
12. nov. 2020, kl. 19.00
SPILLESTED:
Studium Actoris Teater,
Dokka 1 C, Kråkerøy
BILLETTER:
75,-.

Et samarbeid mellom Studium Actoris, St. Croix-huset og Litteraturhuset i Fredrikstad.

FLYKTNINGENS SJU SONGAR

Grenland Friteater (NO)

Tekst: Tu Fu/Georg Johannesen. Omsetjing til nynorsk: Geddy Aniksdal. Regi: Tor Arne Ursin
Skodespelar: Geddy Aniksdal. Komponist: Guttorm Guttormsen. Lysdesign: Jean-Vincent Kerebel Scenografi/kostymer: Zoe Christiansen. Scenografi/grafikk: Anna Andrea Vik Aniksdal. Maske: Heidi Elisabeth Rød. Søm og hatt: Unni Bang-Andersen. Foto: Dag Jenssen
 

"Geddy Aniksdal har gestaltet flere mannlige roller i sin karriere. Som vismannen og dikteren Tu Fu i oppsetningen «Flyktningens 7 songar» viser hun frem hele sitt register som skuespiller.[…] Det ligger noe melankolsk, respektfullt og vakkert sørgmodig over Aniksdals tolkning av den kinesiske vismannen ( dvs: Tu-Fu) , vandreren og flyktningen. Sminken, mimikken og detaljene i Aniksdals bevegelser og holdning tar oss med til et rom fra en forgangen tid, med ideer og tanker som fortsatt er brennaktuelle i forhold til pågående flytningkatastrofer. Fingeren som stryker staven, hånden som griper spydet, nakken når uniformen tres på. Resignasjonen. Med forsiktige grep gir Aniksdal skikkelsen troverdighet og liv. Lavmælt mediterer hun frem tanker om vennskap, forståelse, omsorg, åndelig tomhet og likegyldighet." Per Erik Buchanan Andersen - Litteraturgarasjen

 

GEDDY ANIKSDAL og GRENLAND FRITEATER

Geddy Aniksdal, fødd 1955 er skuespelar, regissør og pedagog. Ho kom til Grenland Friteater  våren 1981 og er ein av fem eigarar av teateret. Ho har vore med i alle hovedproduksjonane sidan starten, og har sitt dagleg virke på Friteateret.

Sidan 1986  har ho skapt soloforestillingar som turnerar internasjonalt  og spelast på både engelsk og spansk: The stars are no Nearer basert på Sylvia Plath`s poesi, Blue is The Smoke of War og No Doctor for the Dead, basert på Georg Johannesen`s poesi og prosa, Mitt Liv som Mann, sjølvbiografisk vandring i arbeidarklassebakgrunn og langt virke i Friteatret, basert på eigne tekstar samt tekstar av Kjartan Fløgstad og Georg Johannesen med fleire.

Geddy Aniksdal har og regissert mange forestillingar, både her heima og i utlandet. Nemnast kan Mine Barnslige Venner av Lars Vik, Ars Moriendi av Georg Johannesen, Krapps Siste Spole av Samuel Beckett.

Dei siste ti åri har Geddy Aniksdal vore kunstnerisk leiar for Stedsans prosjektet , eit tverrkunstnerisk byutviklingsprosjekt som foreløpig har hatt nedslag i Porsgrunn, Ålesund, Drammen og Sarpsborg, samt to ganger i Santa Clara på Cuba.

Geddy Aniksdal er svært oppteken av språk, og spelar helst på dialekt.

Ho har skreve Omvegen Heim, eit essay om språk, teater og klasse. Ho har publisert ei rekke artiklar i The Open Page, eit teatertidskrift som det internasjonale teaternettverket The Magdalena Project har gjeve ut. Ho har vore med i dette prosjektet sidan starten i 1986. Geddy Aniksdal har spela forestillingar og gjeve kurs og helde foredrag  i meir enn  25 land.

 

Grenland Friteater ble startet av bl.a Trond Hannemyr, Tor Arne Ursin og Lars Vik i 1976 og er en av Norges eldste frie teatergrupper. Vi har hele tida holdt til i Porsgrunn, men reist og vist teater jorda rundt.

 

Grenland Friteater er arbeidssted for en gruppe kunstnere og teaterfolk som liker å utfordre seg selv og hverandre. I dag arbeider det 12 personer fast i gruppen, men en lang rekke frilansere er knyttet til gruppen på ulike vis, tilsammen ca 25 årsverk. Noen har vært med helt siden starten, noen har vært med lenge, og stadig flere kommer til. Grenland Friteater har hatt fast tilhold på Friteatret i Porsgrunn sentrum siden 1987.Teatrets målsetning er ikke kun å lage nyskapende, underholdende, tankevekkende og gripende, – kort sagt – gode forestillinger. Det er også å bidra til å utvikle en ny teaterkultur i distrikts-Norge; en som føles relevant, kommunikativ, sanselig, direkte og utfordrende – og ikke bare en blek skygge av hovedstadens teaterdebatt og konvensjoner.

 

Målet er et teater som er levende og som kommuniserer på tvers av språklige og kulturelle skiller, og sterkt nok til ikke å la seg knekke av tilfeldige motesvingninger.

 

Grenland Friteater står i en tradisjon av europeiske teaterkunstnere og ensembler som i mer enn hundre år har forsket i teatrets uttrykksmidler og utvidet grensene for teater til nye steder og situasjoner.

Grenland Friteater er støttet av Kulturdepartementet, Porsgrunn kommune og Telemark Fylkeskommune.Grenland Friteater er tilsluttet Danse- og Teatersentrum, Assitej Norge og The Magdalena Project. PIT er tilsluttet Norske Festivaler.

2020© Studium Actoris.  

All rights reserved.